Stichting Filmalot

Bruisend centrum voor Filmmaken in Zeeland

News & Reviews

Filmalot leert jou filmen!

FilmskillZ, workshops die door Filmalot worden georganiseerd. Hier kun je je voor inschrijven om specifieke vaardigheden te leren kennen.
FilmstarZ, jaarlijks terugkerende talentenjacht voor iedereen met een goed filmidee.
EventZ & Happenings, Masterclasses van meesters uit het filmvak of netwerkbijeenkomsten die gratis toegankelijk zijn.

Dus hou onze AGENDA op de website in de gaten of de EVENEMENTEN op Facebook.

Wat hebben we geleerd...
Hieronder vind je het Filmalot nieuws & verslagen 

Paul Ruven mastering de Zeeuwse Filmcrowd

 

Filmalot’s directeur Jeroen van Oijen verwelkomt het publiek van filmmakers en groupies en introduceert: “Paul heeft het vak geleerd vanuit de praktijk door noeste arbeid, dus vraag veel & trek alles uit hem!”

Bo van Scheyen filmmaakster & coördinator van Filmalot bedankt Paul en zijn vrouw Marian plus hond Ollie, dat zij na langverwacht bij ons in Zeeland zijn.

Filmalot is de nieuwe naam van Cavak sinds dit jaar en Bo vertelt waar de filmstichting voor staat. Op de website vindbaar via Google @Filmalot.nl showt zij alle aspecten van het filmmakendie Filmalot aanbiedt: EventZ zoals deze Masterclass, FilmLabZ de ruimte om te huren voor o.a. brainstorm en breakdownsessies en FilmRecruitZ het bureau om filmproducenten en cast & crew samen te brengen.

Raimond van Soest, docent bij Filmalot stelt FilmstarZ voor, de talentenjacht voor filmmakers.
“Zitten hier mensen in de zaal met aspiraties voor filmregisseur of met een geweldig filmidee, geef je zelf op.” De creatieve plek van Filmalot is hier 50 meter verder op ...en je kan er alles. Professionals uit het vak helpen amateurs om echt film te maken, het echte werk!”

Jesse de Vries, een FilmstarZ regisseur van 2018 spreekt over zijn drijfveer, geweldig het werken en schaven aan jouw script om er een concrete productie van te maken en de ijdelheid om je eigen werk op het grote doek te kunnen gaan zien. Het begon met een idee, script, motivatie, toen uitnodiging, presenteren en vervolgens na de jury pitches dóór!
Het is overrompelend hoeveel  werk en mensen erbij komen kijken maar, pitch je idee, ga ervoor en… geen pitch zonder risico!

Mensen uit Zeeland of verbonden met Zeeland kom met je eigen persoonlijke idee, je eigen droom voor een korte film naar Filmalot en wordt wellicht één van de FilmstarZ. Je krijgt dan in een traject van een half jaar een gratis ‘stoom-Filmacademy” met wekelijkse coachsessies mét huiswerk want je moet hem wel zelf gaan maken!

En dan nu… Paul Ruven:

“Welkom ik ga gelijk beginnen met uit het publiek, Jacorien en Vincent. We gaan namelijk twee Zeeuwse films verzinnen en jullie zijn de bankkluishouders van deze ideeën.”

We gaan ideen verzinnen. Het idee is van jou… en dan hebben andere mensen zoiets van dat idee had ik ook… wat gebeurt er dan?

Ga je met zo’n verhaal naar een disrtributeur. Je krijgt dan alvast geld en hun nemen dat risico. Maar soms is het “Nee, dat gaan we nu niet doen want we kunnen het nu niet marketen met de doelgroep. In de film heb je specifieke doelgroepen: Sinterklaas, tieners, jonge vrouwen en specials.

Dus nu de film die we in Zeeland gaan maken. Roepen maar…
Filmidee één: voor tieners met Lil’ Kleine, Ronnie Flex, Maan, zeehondjes, paarden, een goudvondst?
Filmidee twee:​ voor de jonge vrouwen Zoutelande, BLØF, strandhuis, goudvondst?, verdronken stad, vergaan schip, Zeeuwse anekdote

De laatste is een goed idee. Het heeft avontuur, mysterie en romantiek.

Een idee moet ook lijken op iets van de afgelopen 3 jaar, binnen het bereik van ons geheugen.

Genres, we willen altijd naar een genre gaan. Nummer 1 is actie. Science fiction doet het goed. Drama is eigenlijk geen genre en succes hangt vaak van regisseur af. Daarom wordt drama één keer in de zoveel tijd op gemarketeerd.
Horror werkt over het algemeen niet in Nederland. Wij geloven nl. niet zo in geesten als de Amerikanen. Uitzondering was ooit een klein horrorfilmpje van 6 minuten dat wel een mega succes werd.

Het Filmfonds is er voor de artistieke film met een gerichte doelgroep en hoge recensies.

Commercieel verdient een film van 2 à 3 miljoen zichzelf pas terug na 250.000 bezoekers.
Verkoop je jouw film dan is dat voor twee tot zeven jaar en daarna krijg je de rechten weer terug. Een commerciële bioscoop wil alleen het spektakel van films boven de 1,5 miljoen

De film Entouchable is een uitzondering van artistieke commercie en werd een megasucces.

Het belang van je doelgroep in het oog houden is essentieel. Er zijn testpanels maar je weet nooit zeker of het aanslaat zelfs na eerdere successen kan de volgende ook Niet aanslaan. Een belangrijk aspect voor succes binnen je doelgroep is dat het iets echts of iets van cultuur moet hebben. Een haakje om het verhaal aan op te hangen. Voor een zekere film was de overtuiging gebaseerd op een zelfverzonnen gedicht dat doorging als echt. Want het promoten van je verhaal, film heeft soms een extra oempf nodig.

PITCHRONDE

Vincent studeert aan de Filmacademy Brussel
Hij pitcht zijn filmidee waarin persoonlijke als maatschappelijke thema’s samenkomen. Zijn inspiratie komt voort uit je onzichtbaar voelen en een kinderliedje van eind 19de eeuw. En is een verhaal over het vinden van een zielsverwant, waar je het niet verwacht en
de pijn van het volwassen worden.
Vincent wilde vooral zijn pitch oefenen en is er klaar voor zolang hij niet te veel naar het plafond kijkt.

Filmmaker Perry Mulder
Hij heeft al een film gemaakt van 82 minuten Zeeuws meisje. Zijn roadmovie met acteur Ferri Somogyi en met muziek van Danny Vera is gemaakt voor 15.000 maar kostte hem 6.000 euro extra. Waarom? Op een gratis gekregen liedje voor de film zaten nog wel de rechten van de platenmaatschappij. Daar leer je van!

Daarna heeft Perry met zijn partner nog een film gemaakt met eigen geld en spullen. Sloper is de naam, wat we zelf vooral heel gaaf vinden.
In Terneuzen is hij in premiere gegaan voor 1500 bezoekers in 4 zalen per stoel 10 euro en verkoop van de dvd voor 10 euro per stuk. We hebben de kosten eruit maar wat kunnen we nu nog met deze film van 90 minuten? Paul: “Stuur de link maar op.”

Wil je je film verder brengen? Zorg dat je opvalt, creëer een hype, verzin een edge  maak het een mannenfilm, alleen voor Rotterdammers.
En als beginnend filmmaker, start nu pas aan je eerste film zodat je nieuw bent maar met wilskracht. Want ga jij twee tot drie jaar vechten om de film af te krijgen?!

Je film op de internationale bühne? Er is altijd plek voor iedere categorie op de grote filmfestivals want het is een bedrijf dat stands wil verkopen. Het Filmfonds doet ook mee om zo een film van hun eruit te laten springen. Filmfestivals zijn de publiekstrekkers in de off-seasons.
Daarnaast zijn er de online festivals om je film te upgraden. Je awards te winnen, festivals met altijd prijs voor 15 tot 40 euro. Want aanzien willen we allemaal.

Bo van Scheyen wil een Zeeuwse vertelling verfilmen.
Een waargebeurd verhaal dat lijkt op een al wereldwijd bekend verhaal. Maar juist deze link kan de sleutel zijn om het een versie te maken die de ander wel met een factor 100 overtreft.

Rykiel wil naar de Filmacademy voor camera.
Hij is afgewezen na twee gesprekken en weet niet waarom en of hij opnieuw wil proberen.
Hij hinkt op camera of regie. Hiermee maakt hij zich kwetsbaar als twijfelaar en valt de keuze niet op hem. Dus focus. En niet “Ik ga voor…”  maar “Mijn leven is camera!” Andere dingen kun je ook later nog gaan leren en doen.

Lennard is ook een filmmaker. Hij wil samen met zijn filmpartner een kunstenaar uit de schaduw halen en er een biografie van filmen. Het is een intrigerend verhaal maar hij brengt het onzeker en vertwijfeld. “Wat boeit jou in het verhaal en waarom wil je dit maken?”
Paul vat het achteloos samen en dan komt de passie los in Lennard: “Het moet biografisch kloppen tot in de detail.” Dus zorg dat je die passie en de emotie waarmee de film raakt naar boven komt. Vertel je emo-story.

Paul sluit af: “Je doet elke film met grootse liefde, samen met wel 700 mensen die er ook in geloven maar je weet nooit of hij topt of flopt!

Mede dank aan Stichting Zigzag

Banner: