Stichting Filmalot

Bruisend centrum voor Filmmaken in Zeeland

FilmstarZ

WINNAAR 2018: 'EN IK VAN JOU' VAN MAARTEN SWAAN
Filmalot Gouden Zeester 2018
OP DE SET BIJ 'EN IK VAN JOU'

 

Filmalot FilmstarZ film En ik van jou

Op een filmset waar film en werkelijkheid nimmer dichter bij elkaar kwamen.
Het decor gefingeerd en gemaakt, maar op deze filmset met regisseur Maarten Swaan was er iets bijzonders.
We waren namelijk aan het filmen in de realiteit van het verhaal.
En dat maakt deze filmset uniek.

‘s Morgens bij aankomst parkeren we in de straat voor de ingang. De dames die je tegenkomt op de stoep groeten je. Ze denken waarschijnlijk dat wij bekenden zijn, want zo vroeg is er nog weinig leven in de wijk. Buiten bij de ingang staat een oudere meneer te roken. Onze locatiemanager staat er ook te wachten want we kunnen nog niet naar binnen. Om half acht gaan de deuren pas open voor bezoekers.

EN IK VAN JOU
De 82 jaar oude Meneer Janssen woont op de gesloten afdeling voor Alzheimer patienten. Anneke is een medebewoonster. Elke keer wanneer ze mekaar tegen komen, is een authentieke situatie.

De dames die we op de stoep tegenkwamen zijn verpleegkundigen die klaar waren met hun nachtdienst. De rokende meneer bij de ingang is een een vaste bewoner. We filmen vandaag in woonzorgcentrum Ter Reede in Vlissingen. Dit gaan we doen op de gesloten afdeling. Precies zoals in ons filmscript dat zich ook afspeelt op een vergelijkbare plek.

Onderweg naar onze tijdelijke crewroom kom je door de publieke ruimte beneden, het dienstencentrum en de brasserie. Dit is een dynamische ruimte waar zowel de biljartwedstrijden als de dansworkshops plaatsvinden. Je komt er gezellige bewoners en visites tegen die vriendelijk gedag zeggen, een praatje willen maken en vragen naar wat wij aan het doen zijn. Vervolgens moeten wij door de klapdeuren, een lange gang door en dan naar boven, naar de met pincodes beveiligde zone. De gesloten afdeling voor Alzheimer patiënten.

Sommige filmtakes vinden plaats in de gangen van de gezamenlijke woonappartementen. Tijdens de opnames moet het stil zijn met alleen de acteurs op de set. Maar dat is toch niet zomaar gedaan. In de ogenschijnlijk stille gangen lopen met regelmaat verpleegkundige op & neer om hun cliënten te verzorgen. En af en toe komen er bewoners de gang op. Ze vragen ons dingen als waar de koffie blijft of dat het tijd is om aan te kleden. We hebben ons ook niet aan iedereen voorgesteld dus worden we soms aangezien voor de verpleegkundigen. Eén meneer komen we regelmatig tegen hij schuifelt wat door de gangen. Op enig moment zie ik hem het klepje van het brandalarm oplichten. “Ach mijnheer dat hoeft niet, er is geen brand hoor. Het is een warme dag dat is wel zo, maar er is echt geen brand.” Mijnheer zocht het toilet want hij moest erg nodig.

Tijdens een pauze loopt er één van de vele visites door de gang. We raken even aan de praat. Hij vraagt wat we aan het doen zijn. Ik vertel van de film en laat hem vrolijk onze gedecoreerde kamer zien voor de volgende scène. Ik geloof dat meneer het leuk vond om even een kijkje achter de schermen te mogen nemen. Nadien wens ik meneer verder nog een fijne dag toe. Hij gaat richting de woonappartementen en zegt nog even: “Niet zo heel fijn, helaas.”

De laatste opnamedag is in het majestueuze woonzorgcentrum Scheldehof. In het open atrium dat tot het dak reikt filmen we de prachtige eindscene. Onder begeleiding van een fameuze pianist aan de vleugel en ons decor met figuranten worden de laatste opnames gemaakt. In de ochtend bij de opbouw is mijnheer in een rolstoel al enkele malen voorbij gereden om een kijkje te nemen. We zijn natuurlijk een bijzonder spektakel met alle crew en drukte. En ‘s middags wanneer de camera’s draaien, en u zult er niet van opkijken, zien wij onze speciale gast. Mijnheer is in de flank van de set aan het figureren. Een opmerkelijke medewerker roept nog: “Jullie hebben toch geen last van hem?”

Onze hoofdrolspeelster is een hele fiere dame en welbekend en geliefd onder ons allen. Ook zij heeft wel eens een vergeetachtig momentje want zij is al een respectabele 82 jaar. Samen met haar gedistingeerde tegenspeler speelt zij haar rol met een intense innerlijke kracht en zetten zij een ongekend eerbetoon neer aan alle mensen die Alzheimer hebben leren kennen.

Film en realiteit hebben onze harten diep geraakt. Ik hoef denk ik verder geen uitleg te geven over de gevoelens die deze filmset bij ons hebben losgemaakt.

Respect voor allemaal <3

Korte film En ik van jou

korte film En ik van jou

Filmalot korte film En ik van jou

korte film En ik van jou

Filmalot korte film En ik van jou

korte film En ik van jou

OP DE SET BIJ STOFJE

De korte film Stofje van Pien Vroonland en haar team op Facebook en Instagram te volgen. En ik mocht even sfeer snuiven op de set :)

Buiten tref ik de lichtman in de regen. Maar binnen straalt iedereen. Je hoort gerinkel, bezems de vloer vegen, geroezemoes en geschuifel. De set, een sinister hoekje in een prachtige authentieke boerenschuur waar iedereen heel ontspannen door elkaar heen krioelt. Een enthousiaste jonge crowd die heel serieus bezig is. Je voelt de energie bruisen.

Stof, stoffen,stofjes!?

Ik stel me voor aan de twee dames van het productieteam. Ze vertellen over de goede sfeer en dat ze het super vinden om zo samen te werken. Onderzoeken, experimenteren met de essentie om te denken in oplossingen. Dus falen bestaat niet.

Ook het art-team bestaat uit een drietal. En er is familie van vrienden en vrienden van de familie, medestudenten uit Zeeland en uit Brabant van de kunstacademie St. Joost. Een basis van connectie en commitment, iedereen is er om te helpen en van elkaar te leren.

Regisseuse Pien Vroonland noemt de sfeer in eerste plaats gezellig. We staan in de zogenaamde keuken, misschien ooit de plek van het vee, waar de catering wordt verzorgd.

Is de sfeer van de mensen vergelijkbaar met de sfeer van je film? Pien grijnst: "We noemen het hier crazy, dat is een kreet die regelmatig valt." Dat zal de vrijheid weergeven die er heerst en maakt dat de creativiteit rijkelijk kan stromen.

Het kruipt waar het niet gaan kan of wel?!

Het genre van deze film? Surrealistisch? Wat is jouw stijl, Pien? Direct antwoord: “Nou noem het maar 'Pienig' want dat is het. Het opzoeken van de (on)begrensde mogelijkheden, werkelijkheden en waarheden. Het curieuze regisseurshoedje van Pien spreekt voor zichzelf.

Na de lunch gaan de opnamen verder. De opnameleider komt even laten weten dat ze op schema liggen. Of voor zelfs. Ze krijgt gelijk een prachtig compliment van haar art-collega hoe goed ze de regie-instructies van Pien weet om te zetten in heldere lijnen waarop iedereen kan acteren. Dat illustreert ook weer het sociale aspect in deze groep.

Eveneens wordt over Pien gezegd dat zij open staat voor de ideeën van de mensen om haar heen. En dat is bewonderenswaardig want delen en leren van elkaars technische of creatieve kennis is waar FilmstarZ voor bedoeld is.  Zoals de broer van Pien ook zegt: "Iedereen heeft  een plek met wat hij of zij kan."

Een broedplaats van grote en kleine talenten! 

Er wordt geïmproviseerd met decor, camera's en special effects. In alle rust wordt er geschoven, gestapeld en gerommeld. En achter de schermen klinkt er gezellig gekeuvel en gelach en gekletter van het opruimen van de lunch door de vriendin van de moeder van Pien.

Als laatste spreek ik de hoofdrolspeler nog even: "Het is een eer om hier te mogen spelen. Een fijne open sfeer en ze hebben alles goed doordacht.” En ondanks dat de hoofdrolspeler van een andere generatie is, voelt hij dat absoluut niet zo!

Ik herken warempel overeenkomsten tussen de groep filmmakers en een zekere filmkolonie ;)

Dus met deze uitgekiende, bevlogen samenwerking en harde werkers kan deze film niet anders dan een onbegrensd succes worden.

Er klinkt gejuich...er staat weer een scène op!

 

OP DE SET BIJ KRAS LOT

regisseur korte film KRAS LOTIk heb zijn handtekening!

Het is een bescheiden paraaf, maar in de toekomst wordt het vast een vette handtekening. Want Jesse de Vries staat met een smile van oor tot oor op de filmset van zijn eerste film KRAS LOT.

Hij heeft al in de kranten gestaan, in de PZC en de Telegraaf. Plus nog een item over zijn hoofdrolspeler op RTL Boulevard.

Dus een flitsende start.

Achter de schermen

Er wordt gewerkt, gelachen en gezweet!

Actiescènes waarbij vol overgave alles eruit gehaald wordt en er vervolgens iets misgaat. Ja, dan moet het dus opnieuw. Dat is soms flink balen, maar daar komen dan ook weer komische toestanden van. De emoties vliegen in het rond. Zowel de blijde als de frustrerende hebben hun nut. Want door het pushen tot the limit, zegt regisseur Jesse de Vries, worden de toppen van hun kunnen bereikt en prachtig acteer- & filmwerk neergezet.

Nu de discussies over de verschillende interpretaties zijn gehouden gaan de rollen echt leven.

Bloedserieus is iedereen bezig in de kleine ruimtes, samengepakt met lampen, camera's en decor. Het decor heerlijk passend bij het script. Een huishouden waar wij ons allemaal mee kunnen identificeren ;)

Hoe gaat het?
Take 62. Er gebeurt zoveel. Een ervaring die je niet meer vergeet. Acteren met mensen waar je van kunt leren. En lekker uitproberen daar is gelukkig ook ruimte voor. Multitasken. Met suikers en knakworsten tussendoor. Een interessante mix van binnenlandse culturen.

Hebben jullie last van de warmte?
Het is zo warm dat zelfs wapperen met de snoeppapiertjes wordt uitgeprobeerd. De make-up blijkt hitteproof maar de special effects kregen door de hoge temperaturen onverwachte bijwerkingen en werden hilarische 'slowmotion effects'.

Hoe is de sfeer?
Wisselend maar met een inspirerende en sociale chemie op de set. Samen een sigaretje roken. Grappen over elkaar hoe de No nonsense man nu het tegenovergestelde van zichzelf speelt ...hilarisch krankzinnig! Peptalks. Beschermend verdachte gasten worden weggejaagd. Maar met liefde wordt er voor elkaar gezorgd van technische assistentie tot het meenemen van versnaperingen voor degene die niet weg kunnen. En Joël Duinkerke is een coach naar je hart, die alles in evenwicht weet te houden.

Hebben jullie ook lol?
Er raakte een stel ingesloten in het appartement, dat was natuurlijk erg lollig. Repeterende scènes die maar over en over moesten worden gedaan zorgden voor een running joke die nog lang zal heugen. Het ouderlijk huis van Jesse was de uitvalsbasis voor de cast en crew en het Mario Karten is weer terug. Goed voor een fantastische groepsbeleving.

Alles onder controle dus?
Nou…hoor ik van de producent, rondlopen met het gevoel dat je iets bent vergeten maar niet weet wat, komt wel voor!

DE DRAAIWEKEN VAN FILMALOT FILMSTARZ 2018 ZIJN BEGONNEN!
KORTE FILM VAN JESSE DE VRIES
DE CAST & CREWINGDAG WAS WEER EEN SUCCES

HET WAS EEN FANTASTISCHE DAG bij de FILMALOT AUDITIES!

CHECK HIER HET FILMPJE 
Er werd geacteerd, gezwoegd & gelachen, geoefend en overlegd. Van professoren tot verpleegsters passeerden de revue en er was vooral veel creativiteit en fun.

Volg onze FilmstarZ met hun Cast & Crew want het filmmaken is nu echt begonnen!
En ik van jou van Maarten Swaan
KRAS LOT van Jesse de Vries
Stofje van Pien Vroonland

WAT DE JURY ZEI:

De jury heeft beslist! Drie nieuwe korte films gaan deze zomer door onze talentvolle FilmstarZ regisseurs opgenomen worden. De juryrapporten zijn voorgelezen. Een lach, een traan, compassie en blijdschap. De volgende ronde is gestart. De coaches en regisseurs gaan aan de slag, workshops volgen en de dag voor de audities van cat & crew komt er weer aan. En deze zomer in juli en augustus zullen de opnamesets bruisend van energie de drie korte films tot leven gaan wekken. 

DE FILM VAN ANNEKE WISSE

Een verfijnde regie-visie en excellente uitwerking. Een film met een teer herkenbaar verhaal over tijdloze onzekerheden en twijfels, maar onduidelijk of er voldoende reliëf in het karakter zit. Met wel veel gevoel voor detail en mooi beeldend geschreven vraagt de jury zich af of het thema toch genoeg urgentie heeft. Een groot compliment voor haar productieplan, klaar om de film sowieso te maken. Anneke krijgt nog niet de kans deze zomer haar film te produceren maar haar charme en kracht zijn veelbelovend!

9 juni Cast & Crewdag BE THERE!

DE FILM VAN MAARTEN SWAAN

 

Een mooi geschreven rond verhaal en visueel gracieus. Al zo goed als set met vinden van de cast met markante acteurs. De beschrijvingen in je scenario stralen een klasse uit die je wel moet laten terugkomen in de gekozen locatie. Zorg daarom naast de art direction dat je goed afstemt met je cameraman welke filmlook je wilt creëren. Maarten, denk nog eens goed na over de afsluiting van je film, op welk punt je het sterkst eindigt. Verder ziet alles er goed verzorgd uit en  valt te zien dat je dit echt graag wilt. Maarten gaat deze zomer zijn film opnemen en wij kijken uit naar zijn filmische keuzes!

 

9 juni Cast & Crewdag BE THERE!

 

DE FILM VAN REMCO TEXER

Mooi Art-house verhaal met gedurfde keuzes in de regie-visie, het filmen in zwart wit en het fotografische karakter van beelden. De symboliek voor tijdsverloop in het script is exquis maar deze stijl kan nog beter geregisseerd worden. De jury vindt verder dat de helderheid van vertelling wel verder mag worden uitgediept. De film en Remco hebben een groei doorgemaakt om trots op te zijn. Ondanks dat Remco deze zomer niet zijn film gaat produceren verwachten we nog van zijn artistieke talent te horen!

9 juni Cast & Crewdag BE THERE!